Logopédia és gyógypedagógiai fejlesztés!

A Cica- családi napközi szakembereik különböző területeken és korosztályokkal szerzett tapasztalata révén sokféle képességfejlesztő foglalkozással, szabadidős programmal várjuk a gyermekeket és a szülőket.





Diszlexia reedukáció



Célja:

Az olvasás újra tanítása, helyesírási problémák javítása.


Aktivitás:

Vizsgálat:

 

Anamnézis felvétel, Meixner-féle olvasás- és íráspróbák. Kiegészítő vizsgálatok: pl. lateralitás, Sindelar, mozgás vizsgálat, szókincs, GMP, RAVEN, BENDER, FROSTIG, idői és téri tájékozódás, beszélgetés általános tájékozottságáról, kapcsolatairól, kudarctűréséről, beilleszkedéséről, tanulási szokásairól.


Gyakorlatok:

 

Meixner Ildikó: Én is tudok olvasni c. könyve- első 50 oldal végig, utána 52, 56, 57, 63, 68, 69, 76, 80, 84, 85.

 

MENETE:


- Magánhangzó olvasás: először folyamatosan olvasva ököllel üt rövid magánhangzónál, tenyérrel hosszúnál.

másodszorra folyamatos olvasás mellett pontot tesz a rövid, vonalat a hosszú magánhangzó alá.


- Mássalhangzó olvasás: folyamatos olvasással kézfejét a torkához teszi zöngés mássalhangzónál, elveszi a

                                        zöngétlennél..


- Szótagok olvasása: fentről lefelé olvasva, az értelmes szótagokat bekarikázza. Utána visszatérünk az elejére és

                                  a bejelölt szótagoknál megbeszéljük a jelentést és a szófajt.


- Szavak: szótagolva olvassa a gyermek, bejelölve a szótaghatárt. Szavanként felnéz és elismétli a szót.


- Mondatok olvasása: miután elolvas a gyermek egy mondatot, elismétli fejből.


- Verseny feladatnál az optimális idő: 1 mp.=1 szótag, ill. betű, / 0 hiba.


- Játékok: az olvasó lapokon jelölve vannak a hozzátartozó munka füzeti lapok.


Szintézist elősegítő játékok:

 

Betűk összerakása szavakká: háromféle betűtípus, kétféle szín.(4 db. boríték)

Szótagok összerakása szavakká: piros szótag az első, kék a második.(4 db. boríték)

Szavak összerakása mondatokká (4 db. boríték)

Mondatok összerakása történetekké


Dominó

 

Kép-kép

Kép-szókép

Szókép-szókép

Szótagok egyeztetése


Lottó

 

2 lap, az egyiket 4 felé vágjuk, a másikat szavanként. (4 db. boríték)

2, 3, 4-en játszhatják. Egy valaki elolvassa a kihúzott szót, a többiek szólnak, ha náluk szerepel a táblán.

                                   Memoriként emlékezetből kirakjuk a szavakat.



- 2 -

Egyéb játékok


a. Szótagolva mond felnőtt egy szót, a gyermek egybe mondja ki.

b. A felnőtt által mondott szót a gyermek szótagolja

c. A felnőtt mond egy szót, a gyermek csak a magánhangzókat mondja ki.

d. A felnőtt csak magánhangzót mond, a gyermek kitalálja az egész szót.

e. Szavak betűiből új szavak alkotása. (Vitorláshajó, kalapács, halászat.)

f. Szótaglánc, hanglánc. (Kas-sál. Alma- maci.)

g. Szótagból új szavak alkotása (Ver: vers, kever.)

h. Egy betűváltoztatással új szó alkotása. (Ház-hát, hat.)


Alapfeltétel: a gyermek mellett mindig legyen valaki, aki a hibázásnál jelez, de a gyermek javít!!

Ajánlott anyagok: Adorján- Gyakorló anyagok, Betűről betűre, Játékház, Dyslex programcsalád.

Segítés módjai: hosszú szöveg feldolgozásánál, vagy verstanulásnál a szülő olvassa fel, vagy a gyermek mondja magnóra.


ÍRÁS GYAKORLAT



Diktálás:


A Meixner-féle olvasólapokból az olvasott oldalakból a következők:

-          magánhangzó sorok

-          mássalhangzó sorok

-          szótagsorok

-          szavak

-          mondatok.

 

 

Játékok:

 

a.       Kérdező játék: képet néz a felnőtt, a gyermek kérdez, és utána egybe kimondja, mi van a képen. Pl. „Egy

                               kislány a fa alatt egy sárga labdával játszik egyedül." Fokozatosan növeljük, először csak ki,

                               mit csinál?

b.    Szófajok válogatása (Munkafüzet szétvágott szavaiból.)

c.    Szavak gyűjtése a különböző szófajokhoz.



Segítés módja: ha rosszat ír a gyermek, húzzuk át és fölé írjuk a jó megoldást. Fogalmazásnál a gyermek

                         diktálja le a gondolatait a felnőttnek, aki utána visszadiktálja.

Ajánlott anyagok: Írd füllel, Fülhegyező, Mondd ki sorozat, Dyslex programcsalád.



Indikáció:

Az I. osztály második félévétől, a Meixner-féle olvasási próbában diszlexiásnak diagnosztizált gyermekek esetében.


Időtartam, gyakoriság:

Heti egyszer 45 perc, 9 hónapon keresztül.


A reedukációt végző szakember szakmai kritériumai:

Meixner tanfolyami végzettség.

                                                                                                                                               Gosztonyi Judit






Weblap látogatottság számláló:

Mai: 10
Tegnapi: 6
Heti: 32
Havi: 204
Össz.: 82 078

Látogatottság növelés
Oldal: Tanulmányok
Logopédia és gyógypedagógiai fejlesztés! - © 2008 - 2024 - cicacsaladinapkozi.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »